BLOG

Apple: Η διαφήμιση-σταθμός του 1984 και ιστορία πίσω από αυτή

διαφήμιση

Μία διαφήμιση είναι δύσκολο να ξεχωρίσει και να μείνει στη μνήμη του κοινού ανάμεσα στις τόσες πολλές που προβάλλονται καθημερινά. Το 1984 η Apple κατάφερε να το κάνει δημιουργώντας μια θρυλική διαφήμιση που μέχρι σήμερα συζητιέται και όλοι, όσοι τότε την είδαν, τη θυμούνται. Η διάσημη αυτή διαφήμιση της Apple ήταν εμπνευσμένη από το δυστοπικό μυθιστόρημα «1984» του Τζορτζ Όργουελ. Πώς όμως επιλέχθηκε το συγκεκριμένο concept; Αυτό ακριβώς είναι που θα αναλύσουμε παρακάτω.


Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Apple ήταν μία ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρεία. Βρισκόταν πάντα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων με επιτυχημένες πάντα δημιουργίες και τεράστια ανταπόκριση από τον κόσμο. Ωστόσο, το 1983 τα πράγματα άλλαξαν καθώς η IBM, η πανίσχυρη ανταγωνίστρια της, κέρδιζε συνεχώς έδαφος, και ταυτόχρονα η Apple γνώρισε μια τεράστια αποτυχία με τον υπολογιστή Lisa που δεν είχε την επιθυμητή ζήτηση από το κοινό. Η εταιρεία βρισκόταν σε πολλή δύσκολη θέση και έπρεπε να αντιμετωπίσει έναν αντίπαλο-κολοσσό.


Την ίδια χρονιά η Apple δημιούργησε ένα καινοτόμο προϊόν, που θα μπορούσε να φέρει την επανάσταση στο χώρο των υπολογιστών. Πρόκειται για το Macintosh, τον πρώτο υπολογιστή μαζικής παραγωγής, με ενσωματωμένο γραφικό περιβάλλον χρήστη και ποντίκι. Ο Steve Jobs γνώριζε ότι για να εκτοξευθεί η συγκεκριμένη δημιουργία θα έπρεπε να προχωρήσουν σε μια πολύ δυνατή διαφημιστική καμπάνια.


Η διαφήμιση, λοιπόν, προβλήθηκε στη διάρκεια του 18ου Superbowl (πρόκειται για τον αγώνα με την υψηλότερη τηλεθέαση στην Αμερική ετησίως) στις 22 Ιανουαρίου του 1984. Στο σποτ προβάλλεται ένα περιβάλλον σε γκρίζους και μπλε τόνους (το μπλε χρώμα παραπέμπει στην IBM) όπου ομοιόμορφοι άνθρωποι παρατάσσονται σε σειρές και εν τέλει παρακολουθούν από μία τεράστια οθόνη, το επιβλητικό πρόσωπο του «Μεγάλου Αδελφού», ο οποίος αναφέρει με αυστηρότητα και στόμφο τα εξής:


«Σήμερα γιορτάζουμε την πρώτη ένδοξη επέτειο των Οδηγιών Εξαγνισμού της Πληροφορίας. Έχουμε δημιουργήσει, για πρώτη φορά στην ιστορία, έναν κήπο αγνής ιδεολογίας, όπου ο κάθε εργάτης μπορεί να ανθήσει, ασφαλής από τα ζωύφια που παρέχουν αντιφατικές αλήθειες. Η Ενοποίηση των Σκέψεών μας είναι πιο ισχυρό όπλο από οποιονδήποτε στόλο ή στρατό στη γη. Είμαστε ένας λαός, με μία θέληση, μία αποφασιστικότητα, έναν σκοπό. Οι εχθροί μας θα μιλάνε μέχρι θανάτου, και θα τους θάψουμε με την ίδια τους τη σύγχυση. Θα κυριαρχήσουμε!».


Ταυτόχρονα, φαίνεται μια κοπέλα με αθλητικά ρούχα σε φωτεινές αποχρώσεις (αντίθεση με το κυρίαρχο γκρίζο), να τρέχει προς την οθόνη, κρατώντας μια βαριοπούλα, ενώ καταδιώκεται από ένστολους με κράνη (η Αστυνομία Σκέψης του Όργουελ). Στη συνέχεια, η κοπέλα πετάει με δύναμη την βαριοπούλα στην οθόνη καταστρέφοντάς την σοκάροντας έτσι και το κοινό που παρακολουθούσε τον «Μεγάλο Αδερφό». Στο τέλος της διαφήμισης ακούγεται η φράση: «Στις 24 Ιανουαρίου, η Apple Computer θα λανσάρει τον Macintosh. Και θα δείτε γιατί το 1984 δεν θα είναι σαν το ‘1984’». Ο σκηνοθέτης του σποτ είναι ο πολύ γνωστός μας Ρίντλεϊ Σκοτ.


Το ρίσκο ήταν μεγάλο καθώς μιλάμε για μία διαφήμιση που στοίχισε 370.000 δολάρια για να γυριστεί και να προβληθεί στο Superbowl. Όμως το αποτέλεσμα δικαίωσε απόλυτα την Apple. Καταρχάς, οι πωλήσεις του Macintosh ήταν εξαιρετικές, και μέχρι τις αρχές Μαΐου του 1984 είχαν φτάσει τις 70.000. Έχει μπει στο Hall of Fame των διαφημιστικών βραβείων Clio, αλλά και στο Hall of Fame της Διεθνούς Ομοσπονδίας Διαφημιστών, ενώ το 2007 ψηφίστηκε ως το καλύτερο διαφημιστικό σποτ που προβλήθηκε ποτέ στη διάρκεια αγώνα Superbowl. Η διαφήμιση δεν προβλήθηκε ποτέ ξανά, όμως αναμεταδόθηκε ευρέως από ενημερωτικές εκπομπές, προσφέροντας δωρεάν δημοσιότητα στην Apple.

Back to top